Home Frumusete Tot ce trebuie sa stii despre colagen

Tot ce trebuie sa stii despre colagen

372
0
SHARE
colagen

Probabil l-ai vazut ca ingredient in vreuna dintre cremele tale pentru fata sau corp sau in suplimentele alimentare. Dar ce este colagenul de fapt? Este o proteina care se gaseste in muschi, oase, piele, vasele de sange, sistemul digestiv si tendoane. Practic, colagenul da rezistenta si elasticitate pielii. Productia de colagen a corpului incepe sa incetineasca odata cu imbatranirea, atunci cand apar ridurile si durerile articulare. Dar si stilul de viata, consumul alimentelor bogate in zahar, fumatul si expunerea excesiva la soare contribuie la scaderea nivelului de colagen.

Exista cel putin 16 tipuri diferite de colagen in corpul uman. Acestea includ tipurile de colagen 1, 2, 3, 5 si 10. Cu toate acestea, marea majoritate a colagenului (80%-90%) consta din tipurile 1, 2 si 3. Exista, de asemenea, diferite tipuri de colagen in anumite alimente. Colagenul de tip 1 este cel mai puternic tip de colagen gasit in corpul uman – tendoane, ligamente, organe si piele, ajuta la formarea oaselor si la vindecarea ranilor, conferindu-i pielii elasticitate. Colagenul de tip 2 ajuta in principal la construirea cartilajului, fiind benefic pentru prevenirea durerii articulare asociate varstei sau a simptomelor de artrita. Colagenul de tip 3 se intalneste cu tipul 1 si ii confera pielii elasticitatea si fermitatea necesara, dar apare si in vasele sanguine. Colagenul de tip 4 se gaseste in celulele endoteliale care formeaza tesutul ce inconjoara organele, muschii si grasimea. Colagenul de tip 5 reface suprafata celulelor, iar colagenul de tip 10 ajuta la formarea osoasa si a cartilajului articular; s-a descoperit ca este benefic pentru vindecarea fracturilor osoase.

Ce face colagenul?

  • Imbunatateste sanatatea pielii si a parului. Colagenul ajuta pielea sa fie mai ferma, ajuta celulele pielii sa se reinnoiasca si sa se repare in mod normal, reduce celulita si vergeturile, reduce semnificativ cearcanele, liniile si ridurile faciale.
  • Reduce durerile articulare. Atunci cand pierdem colagen, tendoanele si ligamentele incep sa se miste mai usor (colagenul fiind ”cleiul”), ducand la rigiditate, articulatii umflate si altele. Cercetatorii de la centrul medical Harvard’s Beth Israel Deaconess au descoperit ca suplimentarea cu colagen de tip 2 a ajutat pacientii care sufera de poliartrita reumatoida sa reduca simptomele dureroase prin scaderea umflaturilor articulatiilor. Un alt studiu publicat in Jurnalul International de Stiinte Medicale a constatat ca persoanele cu dureri articulare tratate cu colagen de tip 2 prezinta imbunatatiri semnificative in activitatile zilnice, cum ar fi urcarea scarilor.
  • Daca suferi de sindromul intestinului permeabil, colagenul poate fi foarte util in acest caz, deoarece ajuta la descompunerea proteinelor, calmeaza si vindeca captuseala protectoare a tractului gastro-intestinal. Studiile au aratat ca, la pacientii cu probleme intestinale, concentratiile de colagen sunt scazute, iar suplimentarea cu colagen poate ajuta la tratarea simptomelor si tulburarilor gastro-intestinale, inclusiv sindromul intestinului permeabil, boala Crohn si colita ulcerativa.
  • Stimuleaza metabolismul si masa musculara. Mentinerea masei musculare este esentiala pe masura ce imbatranesti, deoarece ajuta la sustinerea posturii, a sanatatii osoase.
  • Intareste unghiile, parul si dintii. Cand firele de par sunt despicate sau ai unghiile crapate, trebuie sa stii ca lipsa colagenului ar putea fi de vina.
  • Imbunatateste sanatatea ficatului. Daca vrei sa-ti detoxifiezi corpul de substante daunatoare, sa-ti imbunatatesti fluxul sanguin si sa-ti pastrezi inima tanara, colagenul este util in aceste cazuri. Studiile au aratat ca poate ajuta la reducerea leziunilor hepatice induse de alcool si a altor forme de leziuni hepatice acute sau cronice.
  • Imbunatateste sanatatea inimii, ajutand la controlul tensiunii arteriale si la producerea de oxid nitric, ce permite o vasodilatatie mai buna prin largirea arterelor si relaxarea celulelor musculare.

Cum poti creste productia de colagen?

  • Consuma carne de curcan, aceasta incetineste deteriorarea colagenului din piele.
  • Zmeura contine acid elagic, care ajuta la protejarea colagenului.
  • Alimente bogate in vitamina C – aceasta joaca un rol major in formarea colagenului in organism, fiind o molecula vitala pentru sanatatea pielii. Pepenele rosu si rodiile sunt evidentiate ca fiind deosebit de benefice pentru piele, datorita nivelului lor ridicat de antioxidanti.
  • Suplimente cu ulei de peste bogat in omega-3

 

Surse folosite: 1, 2, 3

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.