Home Dieta si sport Cortizolul – prieten sau inamic?

Cortizolul – prieten sau inamic?

1142
0
SHARE
cortizol hormon de stres

Cortizolul este cunoscut si sub numele de ”hormonul de stres”, fiind produs de glandele suprarenale. Ceea ce il face interesant este faptul ca o concentratie mai mica sau mai mare de cortizol poate declansa o serie de schimbari in organism.

Cortizolul este eliberat ca un raspuns la frica sau stres, fiind parte din mecanismul ”lupta sau fugi”, la randul sau facand parte din sindromul general de adaptare, definit in 1936 de biochimistul canadian Hans Selye de la Universitatea McGill din Montreal, care a publicat descoperirile revolutionare in revista ”Nature” si in care a definit doua tipuri de stres: stres bun si stres rau.

Odata declansata alarma de eliberare a cortizolului, corpul devine pregatit pentru actiune, dar trebuie sa existe si o eliberare fizica de… lupta sau fuga. In caz contrar, nivelul de cortizol creste, se acumuleaza in sange, daunand, astfel, mintii si corpului. Specialistii zilelor noastre spun ca in mod ironic, propria noastra biologie care a fost conceputa pentru a ne asigura supravietuirea, pe vremuri, ca vanatori, ne saboteaza trupul si mintea intr-o epoca digitala sedentara.

Cortizolul este eliberat atunci cand oamenii sufera de stres, insa controleaza, de asemenea, nivelurile de zahar din sange, metabolismul grasimilor, al proteinelor si al carbohidratilor, actiunea antiinflamatorie, tensiunea arteriala, sistemul nervos central.

Daca stresul este mare, acest lucru poate determina un nivel anormal de ridicat al zaharului din sange din cauza intregii cantitati de glucoza eliberate in sange. In plus, cortizolul actioneaza ca un diuretic, care duce la eliminarea apei si potasiului si la retentia sodiului; scade absorbtia de calciu in rinichi, acesta fiind eliminat prin urina in loc sa fie utilizat, ceea ce poate determina un deficit de calciu si pietre la rinichi. Iar deficitul de calciu duce, implicit, la scaderea densitatii osoase si contribuind la aparitia osteoporozei.

In ansamblu, cortizolul determina cresterea in greutate, fiind asociat cu cresterea poftei de mancare si pofta de zahar, conform studiilor efectuate atat pe animale, cat si pe oameni. Cortizolul inhiba si colagenul, o molecula vitala pentru muschi, tendoane si articulatii, aceasta sustinand intreg corpul.

Doua studii publicate recent leaga nivelul crescut de cortizol de declansarea bolilor mentale si a diminuarii rezistentei, in special la adolescenti.

Pe de alta parte, nivelul ridicat al acestui hormon de stres este problematic, dar nici nivelul scazut nu este bun. Cortizolul este esential pentru energia si functionarea de zi cu zi a corpului, contracareaza stresul si creste energia prin arderea grasimilor, amelioreaza hipoglicemia, stimuleaza antioxidantii interni si secretia acidului gastric care ajuta la digestie. Si totusi, deoarece cortizolul reduce inflamatia indusa de stres, acesta slabeste automat si sistemul imunitar, oamenii devenind mai sensibili la boli.

Nivelul de cortizolul poate creste din cauza afectiunilor hepatice sau renale, a obezitatii, a depresiei, a sarcinii, a bolilor, a infectiilor virale, dar si din cauza cofeinei, a lipsei de somn, a exercitiilor intense (alergare, alpinism) sau a alimentelor cu continut scazut de calorii.

In schimb, nivelul de cortizol scazut poate fi din cauza bolii Addison, o afectiune in care glandele suprarenale nu pot produce suficient cortizol sau din cauza unor probleme cu glanda pituitara.

Cum afli daca nivelul de cortizol este ridicat?

Unii specialisti spun ca testele standard ale functiei suprarenale nu sunt foarte utile si ca ar fi indicat sa gasesti un medic dispus sa efectueze un test care masoara nivelurile de cortizol pe tot parcursul zilei. Acest tip de test ofera o evaluare mai precisa a nivelurilor de cortizol. Se recomanda testarea intre orele 6:00 si 8:00, între orele 11:00 si 14:00, intre orele 14:00 si 16:00, iar apoi intre orele 22:00 si miezul noptii.

Acest lucru ar trebui să ofere o imagine de ansamblu asupra modului in care nivelul de cortizol variaza in cursul zilei. Pe de alta parte, un test de laborator nu este atat de necesar. Se poate verifica si altfel: daca nivelul de energie este foarte scazut dimineata, dar pare sa creasca atunci cand toti ceilalti se pregatesc de culcare, inseamna ca nivelul cortizolului nu-i deloc in regula.

Ce poti face pentru a reduce stresul, anxietatea si pentru a scadea nivelul de cortizol?

  • Chiar prin mecanismul despre care iti povesteam mai devreme, lupta sau fugi, lupta-te cu un sac de box sau fugi… Inoata, mergi pe jos, mergi cu bicicleta, dar nu in mod exagerat.
  • Orice tip de meditatie va reduce anxietatea si cortizolul. Cand te afli intr-o situatie stresanta care activeaza mecanismul “lupta sau fugi“, respira adanc de 10 ori si vei simti ca tot corpul tau se relaxeaza.
  • Niste studii publicate in revista Science arata ca izolarea duce la cresterea nivelului de cortizol. Asadar, legaturile cu familia si prietenii sunt vitale pentru sanatatea fizica si psihica, indiferent de varsta.
  • Rasul si buna dispozitie reduc nivelul de cortizol. Gaseste zilnic motive sa razi, sa faci glume, sa te simti bine.
  • Se stie ca muzica, din cele mai vechi timpuri, a fost folosita ca terapie. Asculta muzica pentru a-ti imbunatati starea de spirit si a reduce, implicit, stresul.

Surse folosite: 1, 2, 3, 4

 

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.