Home Dieta si sport Hormonul de satietate (leptina) : 5 lucruri pe care iti doresti sa...

Hormonul de satietate (leptina) : 5 lucruri pe care iti doresti sa le cunosti despre el

1029
0
SHARE
leptina hormon satietate

Cuvantul leptina provine din cuvantul grecesc “leptos”, adica ”subtire”. In primii ani dupa descoperirea leptinei, oamenii de stiinta credeau ca suplimentele de leptina ar fi un tratament miraculos pentru obezitate, dar si-au dat seama ca s-au inselat, deoarece persoanele obeze au deja o cantitate mare de leptina in organism. Leptina este un hormon produs de celulele adipoase din organism, rolul sau principal fiind de a reglementa cat de multe calorii mancam si ardem, de a ajuta organismul sa isi mentina greutatea. Este adesea denumita ”hormonul de satietate”.

Iata 5 lucruri interesante despre leptina:

  • Cum functioneaza practic? Leptina este transportata de sange in creier, unde transmite un semnal catre hipotalamus, zona creierului care controleaza cand si cat mananca o persoana. Celulele grase utilizeaza leptina pentru a transmite informatiile catre creier. Daca nivelul de leptina este scazut, ii transmite creierului ca…ii este foame.
Citeste si: 10 simptome care te avertizeaza ca ai ulcer peptic
  • Specialistii spun ca hormonul de satietate nu ajuta persoanele obeze, insa contribuie direct la bolile lor cardiovasculare. “In cazul obezitatii, leptina nu poate spune creierului sa se opreasca din mancare, dar poate spune creierului sa creasca activitatea sistemului cardiovascular”, a spus dr. Eric Belin de Chantemele, fiziolog in cadrul Departamentului de Fiziologie al Colegiului Medical din Georgia. In orice caz, persoanele obeze devin insensibile la impactul leptinei asupra sistemului lor metabolic, dar nu asupra sistemului cardiovascular. Totusi, de ce creierul devine insensibil la efectul metabolic este inca un mister care macina lumea specialistilor…
  • Tot specialistii spun ca mancatul la ore regulate stabilizeaza nivelul hormonului de satietate. De asemenea, ei recomanda un mic dejun bogat in proteine, pe care sa-l mananci incet. Mancarea trebuie sa fie savurata, nicidecum infulecata pe repede inainte. Evita alimentele procesate, consuma fibre solubile si multe proteine.
  • Multe programe de dieta nu ofera rezultate bune pe termen lung. Cand oamenii slabesc, nivelul leptinei scade semnificativ si transmite automat creierului ca sufera de foame, iar creierul incearca sa obtina greutatea inapoi. De aceea, cei care tin diete sunt familiarizati cu acest fenomen. Daca la inceput li se pare usor sa slabeasca si sa renunte la mancare, mai ales pentru ca motivatia este mare, nu vor realiza ca, la un moment dat, se vor lovi de senzatia de foame, poftele alimentare si reducerea exercitiilor stabilite initial. Leptina pare sa functioneze ca un fel de semnal de alarma. Fiindca creierul va initia tot felul de mecanisme puternice pentru a-si recastiga greutatea pierduta. Desi cauzele obezitatii sunt complicate si diverse, leptina este principalul motiv pentru care oamenii castiga in greutate.
  • Cel mai bun mod de a rezista leptinei este sa te uiti in oglinda. Ca sa nu te mai gandesti la mancare, distrage-ti mintea cu diverse activitati. Asculta muzica, fa yoga, dormi suficient, fa sport in mod regulat (activitatea fizica arde calorii).

Surse folosite:

https://www.healthline.com/nutrition/leptin-101#section1

https://www.sciencedaily.com/releases/2015/10/151007110910.htm 

http://www.todaysdietitian.com/newarchives/070115p26.shtml

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.